Welcome To My Amature Radio Web Site Nine Whiskey Two Victor Sierra India 9W2VSI QRT 73 & 88

Rabu, 16 November 2011

DiGi~>Teknik Stop Motion dengan Teknik Fotografi



Ini merupakan salah satu daripada hasil seni video yang sukar untuk di edting-edit sebab ia menguji kesabaran, ketelitian dan kesenian bagi menghasilan sesuatu rakaman sebegini rupa. Diatas ini merupa DST Iklan DiGi yang terbaru dan untuk rakaman penuh sudah ditayangkan dikata TV anda bukan.


Apa yang korang pikir ni? Bukan Aizat bukak baju suka-suka tau. Baru-baru ini, Aizat berlakon iklan TV terbaru daripada DiGi dan dia kena tukar lebih daripada 50 T-shirt. Memang banyak giler tak ingat! Aizat memang “superb” dalam iklan DiGi ini. Lepas ni ada “can” Aizat berlakon drama ke atau filem. Tahap komitmen Aizat dan pelakon yang lain amatlah tinggi. Bayangkan 14 jam masa produksi dan ada segelintir pelakon lain pula kena tukar 100 lebih T-shirt. Dengar cerita ada yang sampai muntah-muntah dan pengsan. Ish..ish..ish..itu lah orang suruh makan minum tak nak, nak jaga badan konon.
Sebenarnya iklan ini diilhamkan daripada video klip “Homesick Subterranean Blues” dari Bob Dylan tahun 1967. Old skool rock uols, memang klasik. Iklan ini memang lain daripada apa yang pernah DiGi keluarkan. Seingat kami memang tak pernah nampak lagi iklan seperti ini keluar kat Malaysia. Satu perkataan boleh gambarkan iklan ni, “WOW”. Mana taknya, DiGi gunakan teknik stop motion dengan teknik fotografi dimana setiap satu syot memerlukan 30 gambar! Cuba bayangkan 30 saat punya iklan kena buat lebih daripada 1000 gambar, HAUSSS!
Tabik spring diberikan kepada pasukan produksi DiGi. Saya bukanlah pakar dalam teknik filem sangat tapi warna dan syot dari iklan ini mantap. Idea yang kool dengan perlaksanaan yang kelas dunia gitu.
Rasanya ramai kawan-kawan kita di Facebook DiGi Youth dah layan video stop motion ni. Apa kata kita semua cekidaut pula stop motion DiGi yang super awesome ni. Mana tau lepas kita layan stop motion ini lagi rajin belanja kengkawan SMS dan muzik PERCUMA. Apa lagi cekidaaauuuuutttttt Buddyz Bonus!!!!!



p/s : ingat nak share la video Iklan DiGi tapi sayangnya cari-cari kat youtube tak da la plak so tgk kat TV bila iklan la ea...hehehe^^, so saksikanlah video yang agak sama mcm Iklan DiGi tp ia amat menarik & mengagumkan, selamat terhibur...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Nak Tahu Kena Klik Ok!

Dia Update, Kita Baca

Nak Cakap Jugak-Jugak!!!

Thanks for dropping by my blog. Bagi yang dah baca dan suka, sila la follow and put my blog kat your bloglist then tulis kat komen. Nescaya I will do the same. hehehe. Tapi kalau dah baca dan xsuka, menyampah atau xboleh terima blog saya ni senang je, TAK PAYAH BACA lagi. Senang kan? Have a nice day~!!