Welcome To My Amature Radio Web Site Nine Whiskey Two Victor Sierra India 9W2VSI QRT 73 & 88

Isnin, 21 Februari 2011

Pilihanraya Kampus Upsi Mencatatkan Sejarah Baru



Bismillah wal Alhamdulillah..Bersyukur kepada Allah kerana memberi keizinan kepada kita semua untuk meneruskan agenda dakwah,agenda keadilan yang mana wajib ditegakkan oleh semua umat yang mengaku Islam. Agenda Dakwah tidak akan pernah padam selagi ada manusia yang mahukan syariat Allah dimartabatkan. Oleh itu,kami mengambil keputusan untuk masuk ke pilihanraya kampus untuk meneruskan agenda dakwah dan sebolehnya akan berusaha menentang kemungkaran yang berlaku saban hari.

Pilihanraya kampus pada kali ini merupakan pilihanryaa yang paling hangat apabila calon umum sahaja sudah mempunyai 17 orang calon untuk merebut 5 kerusi. Ini termasuklah 6 daripada Front Pro-Mahasiswa UPSI dan selbihnya calon daripada bebas dan daripada Aspirasi dan Parti Tapir. Kerusi Fakulti pula,hanya Fakulti Perniagaan dan Ekonomi sahaja yang membariskan sedikit calon iaitu 3 orang calon yang terdiri daripada calon Pro-M seramai 2 orang dan seorang calon Aspirasi. Dan fakulti yang paling ramai membariskan calon ialah fakulti Sains dan Kemanusiaan yang mencatatkan seramai 8 orang calon untuk merebut 2 kerusi.

Pilihanraya kampus Upsi pada kali ini pastinya pilihanryaa kampus paling hangat apabila mencatatkan calon yang paling ramai dan mencatatkan calonyang paling berani menentang segala penganiaan yang dilakukan terhadap mahasiswa. Mungkin ramai tidak menduga Pro-M Upsi pergi jauh sampai kesini namun ia merupakan amaran dan tanda bahawa kebangkitan mahasiswa Upsi sebenar akan menjelma dan semestinya Upsi akan berada sebaris dan sehebat dengan pilihnaraya kampus lain.

Agenda besar yang dibawakan kali ini pasti menjanjikan kehangatan sepanjang pilihnarya pada kali ini. Berbanding dengan pilihanraya lepas yang lebih menumpukan kepada isu dalaman yang sebahagiannya sudah selesai dan dalam proses untuk disiapkan oleh barisan MPP lepas.

Saingan kepada Aspirasi pada kali ini bukannya hanya berlaku dengan Front Mahasiswa bahkan dengan kumpulan "bebas" yang menggelarkan dirinya sebagai parti Tapir. Parti Tapir yang diwujudkan selepas tidak bersetuju dengan Aspirasi cuba sedaya upaya untuk tidak dikaitkan dengan kumpulan Aspirasi walaupun mereka sering disabotaj dalam setiap kali pengucapan awam yang berlaku.


Saya secara peribadi melihat "sedikit" kebangkitan mahasiswa apabila rapat umum yang pertama yang diadakan di Khar dan Kab menyaksikan bilangan penonton yang agak ramai berbanding sebelum ini. Suasana kempen hari pertama walaupun lebih "cool" namun cukup panas dengan ucapan yang dibuat oleh calon-calon yang bertanding. Pada Malam pertama kempen,calon Pro-M lebih menumpukan kepada aspek teknikal dan belum menyentuh kepada manifesto walaupun pihak aspirasi telah mengemukan manifeto mereka masing masing yang bersifat dalaman.... Kebangkitan Mahasiswa Sudah Tiba...Ayuh bersama kami menjayakan agenda mahasiswa untuk mahasiswa....

~ Mahasiswa Pendidik.... Harapan & Perubahan ~


*Akhir Kata Penutup Bicara masih xtahu lg nak mengundi Calon yg mana 1 sebab 1st time nak mengundi nie...hehehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Nak Tahu Kena Klik Ok!

Dia Update, Kita Baca

Nak Cakap Jugak-Jugak!!!

Thanks for dropping by my blog. Bagi yang dah baca dan suka, sila la follow and put my blog kat your bloglist then tulis kat komen. Nescaya I will do the same. hehehe. Tapi kalau dah baca dan xsuka, menyampah atau xboleh terima blog saya ni senang je, TAK PAYAH BACA lagi. Senang kan? Have a nice day~!!